thereseutrecht.reismee.nl

1e 2 Schooldagen zitten erop!

Maandagmorgen met dikke ogen en een heerlijk duf gevoel opgestaan, koude douche genomen en naar het Andaman Discoveries kantoor om te horen wat ik ga doen komende 2 weken. Na een korte introductie over het project. Een school voor kinderen van Birmese vluchtelingen, aan wie ik samen met Sally, mijn engelse collega, Engels ga leren..

Wij werden daarna opgehaald met een busje om even bij de school te gaan kijken. Het is ongeveer 10 minuten rijden vanaf het appartement waar wij verblijven. In 1 klein gebouwtje krijgen tussen de 14 en 30 kinderen (iedere dag een verrassing hoeveel er zijn) van 3 tot 13 jaar Thaise les van 2 leraressen. Birmese vluchtelingen worden door de Thaise bevolking als een soort 3e rangs burgers gezien. De ouders van deze kinderen werken voornamelijk s'nachts in de rubberplantages hier in de buurt.

Wij werden begroet met een luidruchtig lied en een 'Goodmorning Teacher!' Na even rondgekeken te hebben, zijn we weer terug gebracht naar het kantoor om de les voor morgen voor te bereiden.. s'Avonds heerlijk wat gegeten bij een van de lokale restaurantjes en daarna nog onder invloed van de jetlag gaan slapen.

Dinsdagochtend half 7 ging de wekker (best vroeg als je 'op vakantie' bent), fris en fruitig na de koude douche heb ik mijn bananenontbijt van het balkon gehaald. (Er is helaas geen koelkast in het appartement, dus of s'ochtends naar de markt om iets te halen, of bananen van het balkon ) Om 20 voor 8 worden we opgehaald met het busje, waar ook al een aantal van de kinderen in zit. Bij de school aangekomen wordt alles door de kinderen klaar gezet en spelen ze nog even buiten tot kwart voor 9 om daarna in rijtjes van 5 achter elkaar te gaan staan en een soort van ochtendgym te doen. In diezelfde rijtjes naar binnen en op de grond zittend in het klaslokaal wordt er voor de Boeddha (luidruchtig) gebeden/ gezongen.

Wij zouden eerst tot half 12 (lunchtijd) de 1e klas gaan doen.. Na de gebruikelijke 'Good Morning, Teacher' en het uitvinden van wat de kinderen eigenlijk weten, ging het allemaal best snel. Het werd ook steeds wat warmer en ons programma was na 1,5 uur helemaal door. Gelukkig kan Sally jongleren en we hebben de rest van de tijd geprobeerd om dat aan de kinderen te leren. Na de lunch (rijst met best wel hete kip en boontjes) om 13 uur, hebben we hetzelfde aan de 2e klas uitgelegd en ze bezig kunnen houden tot half 3. Half 3 is wederom inpak en gebedstijd om vervolgens om 3 uur met het busje terug gebracht te worden naar het appartement.

Wat een dag! Ik was kapot en na een koude douche en een klein uurtje slaap, waren we uitgenodigd door de dames van het Andaman Office mee te gaan zwemmen in een waterval in de buurt.. Geen slecht idee in deze hitte! (Ik zal proberen om wat foto's te oploaden)

Nadat we terug waren en wederom heerlijk gegeten hadden ergens langs de road in ons dorp, wat bestaat uit 1 weg en 3 zijstraten, won de vermoeidheid het van de nieuwschierigheid om meer te ontdekken, dus weer op tijd in bed!

Maaike

Ha Therese,

Ontzettend leuk om je blog te lezen! Wat zal dit een mooie ervaring voor je zijn en worden. Thailand is ook gewoon een lekker land met leuke mensen. Ik ga je uiteraard op de voet volgen deze 3 weken.

Veel liefs van Maaike

Mark

Hoi Therese,

Idd erg leuk dat je naar Thailand toe bent, geniet ervan! Ga je daarna nog een weekje naar Bali? Ook erg mooi daar

X